lördag 11 april 2015

Kompostera mera


Varje år öppnar jag upp och tömmer min kompost.

Jag har genom åren blivit mer och mer restriktiv på vad jag lägger ner i komposten. De första åren åkte det mesta ner men så insåg jag att vissa saker tar så väldigt lång tid att kompostera (typ stora kärnor och grövre kvistar). Detta lägger jag nu i stället i trädgårdskärlet eller i biogaskärlet.

Jag har märkt att det nu tar 2-3 år för det material jag lägger i, att kompostera och bli jord.

Denna gång var komposten inte ens full som synes. Av materialet så kan jag utvinna ungefär 1/3 jord. 1/3 är nästan jord och 1/3 är långtifrån jord.

Jorden sprider jag i trädgården. De andra två tredjedelarna blandar jag och lägger tillbaka.

Innan jag lägger tillbaka brukar jag spruta ren komposten med vatten. Behövs säkert inte men det känns bra. ;-)

Det känns bra att kompostera sin egen jord! Även om det inte blir så mycket. :-)

#Blogg100 - 38(100)
#kompost

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar