söndag 19 april 2015

Rosor i krukor med hål


När jag nu breddar min stengång (se inlägg den 14 april) så kan jag nu förverkliga en annan tanke också... nämligen den att plantera något fint som kan växa upp på carportens vägg!

Här finns nämligen en stor vägg som är solbelyst på förmiddagen (alltså sydläge) till ingen nytta så att säga.


Så självklart tar jag nu bort två av stenplattorna - de i anslutning till den "klätterdel" som finns byggd på två ställen på väggen (ren prydnad vad jag förstår).

Jag vill inte gräva för djupt och för nära under asfalten som ligger inne i själva carporten. Jag hoppas inte asfalten kommer att sjunka här och gå sönder!

Här finns mest sprängsten så inte så mycket att växa i.


Jag fyller sedan hålen med rosjord. Vattnar och packar.

Ovanpå sätter jag sedan en kruka (lättbetong?) med ett hål i botten. Detta av flera skäl:
  • jag kan ge rosorna ytterligare rosjord att växa i
  • det blåser en del i denna öppna skarv under carporten men nu får rosorna skydd av krukan
  • då jag lägger t ex överblivna stenar i denna öppning så riskerar jag nu inte att komma åt rosorna och skada dom om jag trycker in saker inifrån carporten under väggen
  • då vi vill skotta stengången på vintern så riskerar vi inte nu att av misstag skotta sönder rosorna - skyffeln lär dunka in i krukan i stället
  • går man på stengången så kan man inte heller råka trampa ner in i rosplaneringen och skada rosen - man dunkar foten i krukan först
Jag hoppas detta blir bra! Tanken är att rötterna ska växa genom hålet ner i rosjorden under. Bara att hoppas att hålet är stort nog...

Jag var inne på att med stenar bygga upp fyra kanter men då skulle jag ju få sprickor/glipor där vatten och jord kan tränga emellan.

Experimentet påbörjat och framtiden får visa om det fungerade!


#Blogg100 - 46(100)
#rosplantering

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar