söndag 26 april 2015

Lite-av-varje dag i solen

 

En fullständigt strålande underbar varm solig dag!
Jag väljer att spendera den i trädgården! Förvånande va... ;-)

Jag börjar bli lite "trött" på projekten som involverar tunga stenar... men jag måste ju i alla fall försöka avsluta dom.

Så jag fyller min omgjorda rosrabatt (som jag skrivit om) med den gamla jorden plus en hel del ny (den blev ju lite större än den gamla). Sedan planterade jag några nyinköpta rosor plus några som klarat övervintringen. Jag har två kvar med enorma rötter som jag inte kände för att trycka ner här så nu vet jag inte vad jag ska göra med dom!

Så vattnade jag länge.

Kvar här nu är att fylla på jord runtom stenarna plus finjustera ytterstenarnas höjd. Men det får bli en annan dag...


Roligare var att skura ur vår lilla damm och fylla på ny fräsch!
Och sätta dit alla mina svampar, grodor och andra keramikprylar. De gör att dammen ser lite mer levande ut tycker jag.

Så installerade jag mitt lilla sprinklersystem som går på solceller. När jag tog bilden hade det blivit skugga och då sprutar det inget vatten.


Grönsakslandet hade jag redan börjat fixa i ordning lite då och då. Rensat ogräs. Rört runt och lagt på mer ny fräsch jord. Nu snyggade jag till och bestämde mig för att få ner en massa frön. Jag har en massa gamla påsar med olika saker och frön blir ju gamla så jag tänkte att jag kör på rejält så får vi se vad som gror! Sju olika sorter blev det på detta lilla utrymme - alltifrån ruccola till morötter. Morötter och rädisor och liknande behöver man egentligen ett mycket större grönsaksland för men det lilla vi får är ändå vansinnigt gott! Och ruccola är otroligt tacksamt att odla. Det blir massor och man kan så i omgångar. Personligen älskar jag ruccola!

Kvar att göra med detta omlagda grönsaksland är att lägga tillbaka stenarna runtom. Men det får också bli en annan dag!


Nä, till slut får man ta en söndagspaus också! Tända grillen och förbereda lite gott att grilla. Och så lite rött vin till. Man måste ju bara få sitta stilla och njuta ibland också - även om jag bevisligen har svårt för det med allt som jag vill göra i trädgården!

#Blogg100 - 53(100)
#damm
#trädgårdsland
#grilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar