måndag 27 april 2015

Trampstenar - hur lägger man dem? Hjälp mig!

 

I den delen av gräsmattan där jag håller på att experimentera med att få bort mossa (se inlägg 18 april) så tänker jag lägga en gångstig av sten. Trampstenar. Men frågan är hur man ska tänka när man lägger dom?

Jag har googlat och hittat att man ska lägga dom 60-65 centimeter ifrån varandra. Men hur långt isär? Hittar inget om det.

Så jag testade att gå (i normal takt) i den nykrattade jorden. Så måttade jag avståndet mellan fotavtrycken. Och mellan fötterna så att säga.


Jag lade ut ett snöre ungefär så som jag hade tänkt mig stengången.

När jag måttat avståndet mellan mina fotavtryck (och mellan vänster och höger fot) lade jag ut stenarna med 60 centimeter mellan deras centrum och ungefär 15 centimeter ifrån varandra. Det stämde inte riktigt med hur mina fotavtryck låg.

Jag lade ut dubbla stenar i någon tanke. Hmm, blev inte helt bra. Ska man lägga ut stenarna med 30 centimeter mellan dom i två rader och ungefär 15 centimeter ifrån varandra?

Finns det andra sätt att lägga ut stenarna?

#Blogg100 - 54(100)
#trampstenar

2 kommentarer:

  1. Hej! Det ser fint ut, men tycker det är för långt avstånd på höger sida. Den andra tredje och fjärde på höger sida borde vara före stenen på vänster sida.Hoppas du förstår hur jag menar. Lycka till med stenläggningen. Fina trampstenar. Ha en fin dag! Marika

    SvaraRadera
  2. Tack Marika för feedback! Jag hade en tanke om att vara lite "kreativ" och varva så att det på varje sida var varannan kortare avstånd o varannan längre avstånd. Men det blev inte bra så de är redan omlagda! Nu testar jag med 30 cm mellan (centrum) på plattorna på båda sidor.... Lite väl tätt kanske...

    SvaraRadera