lördag 25 april 2015

Nya stenläggningen är klar!

Den sista sträckningen finjusteras på plats
ÄNTLIGEN!!!

Den sista svängen mot min "miljöstation" är nu också klar!

Jag gjorde det enkelt för mig med den sista sträckningen. Vi har ingen vibreringsmaskin eller stor tung rullgrej så att lägga en stengång på korrekt sätt känner jag är en omöjlighet för mig. Det får bli en good enough-lösning. Som ändå förhoppningsvis är snygg, fyller sin funktion och som fungerar.


  • Så jag lade ut stenarna så som jag ville ha dom.
  • Märkte ut var ytterkanterna var så jag visste var jag skulle gräva ut.
  • Tog bort alla stenar och grävde ut hela området.
  • Så lade jag tillbaka alla stenarna och finjusterade exakt så som jag ville ha dom.
  • Bestämde mig för att det är OK om det växer gräs mellan stenarna så jag fyllde upp alla håligheter mellan stenarna med jord.
  • Vattnade för att jorden skulle lägga sig lite hårdare.
  • Så lyfte jag upp varje enskild sten och lade sand under för att få upp stenen till den nivå jag ville ha.
  • När alla stenar var lyfta och sand lagd under (några gånger per sten där det inte blev så bra...) så fyllde jag på med sandjord (det blev en blandning mellan jord och sand...) mellan alla stenar igen.
  • Vattnade igen för att allt skulle sätta sig så att säga. Plus att jag då kunde se exakt hur vattnet rinner på gången.


Denna del av gräsmattan sluttar åt två håll. Dels ner från häcken in mot gräsmattan och dels från gräsmattan (höger) ner mot carporten (de tre raderna med stenar till vänster). Så min nya stengång var tvungen att slutta den med. Det blev lite som en kurva i en liten barn-berg-och-dalbana!

Men faktiskt blev det bra!
Det kommer att underlätta mycket med att rulla kärlen fram till trottoaren.


Och de tre stenraderna ser nu ut så här med de två roskrukorna.

Allt blev good enough och jag är supernöjd!

Men det var ett j...a jobb måste jag säga! Stenar är tunga som sagt. Så mina fingrar är inte speciellt snygga just nu och naglar... vad är det? ;-)

#Blogg100 - 52(100)
#stenläggning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar