fredag 24 april 2015

Gör om gör rätt nästa (ros)rabatt... del I


Jaha, så var det dags att göra om nästa rabatt...
Denna gång en rosrabatt.

1. Bort med den ruttna träkanten.


2. Gräv ur.

3. Jordslå de rosor jag grävde upp.


4. Spola rent den bakre trädelen (som hör till verandan) som börjat ruttna.
Konstaterar då att vattnet rinner undan lite väl långsamt... (mycket tung lerjord).


5. Olja in hela denna sida som inte gjorts tidigare på grund av att alla rosorna var i vägen.
(Olja med färgpigmentet "Twilight".)



6. Spika dit en ny fräsch planka utanpå den halvruttna (i stället för att byta ut den) som extra stöd

7. Olja in denna nya planka också.


8. Börja fylla på med jord igen.

9. Placera ut kantstenarna. Jag insåg då att jag ville ha en djupare stenkant på insidan så att jag får en bättre och djupare avgränsning in under terrassen. Jag vill ju inte ha in en massa jord - och därmed växtlighet - därunder!

Puh! Det tar tid och det är stundtals tungt.

Fortsättning följer...

#Blogg100 - 51(100)
#rosrabatt
#stenkant

2 kommentarer: