lördag 2 maj 2015

Nässelvatten

 

Blev påmind av en släkting om nässelvatten. Hur man kan gödsla trädgården med nässelvatten.

Hmmm, ja som precis insett att det kan finnas en koppling mellan dvärgsjukan som vi fått in på hallonen och konstgödsel. Läser på fler ställen att experter inte rekommenderar konstgödsel - typ blå korn som jag använt och gödslat med i trädgården i åratal.

Så jag har beslutat att försöka helt sluta med konstgödsel och testa naturgödsel i stället. Jag har testat både ko- och hönsbajs men problemet med det är att det LUKTAR! Konstgödsel är praktiskt. Luktar inte och är lätt att sprida ut. Kogödsel tar plats och man måste köpa många säckar för att kunna gödsla hela trädgården. Och hönsgödsel som sagt stinker värst och det är så pulvrigt så det yr runt om och hela en själv stinker i slutändan...

Så jag vill ha nya och/eller fler alternativ.

Så nässelvatten - why not! Jag ska i alla fall testa har jag bestämt mig för.

Jag började redan idag med att plocka en påse full med färska nässlor. Gäller bara att ha handskar på sig när man plockar... Jag hatar att bli bränd för på mig sitter obehaget i i timmar.

Man kan göra nässelvattnet på två sätt vad jag förstått:

  • direkt med färska nässlor
  • först torka nässlorna och sedan använda de torkade bladen och göra nässelvattnet
Jag bestämde mig för att plocka massor av nässlor nu när de börjat spira som bäst överallt. Och torka alltihopa. Torkade blad tar inte så mycket plats och då kan jag göra lite nässelvatten i taget när jag behöver och gödsla med det.

Dagens skörd blev en hel platspåse full.



Kökssoffan fick bli min torkställning. För nu i alla fall. Om de torkar snabbt så lär de ju minska i omfång och ta mindre plats och då kan jag kanske hitta ett annat bättre ställe att fortsätta torkningen på.

Så ska jag ut och plocka mer nässlor imorgon!

#Blogg100 - 59(100)
#nässelvatten
#nässlor

2 kommentarer:

  1. Förlåt mig, men nässelvatten LUKTAR säger de som vet. Jag har inte själv prövat, men ska.
    Vidrigt dessutom... men det är gratis och sådant värmer ett ursprungligen småländskt hjärta.
    Jag har precis hittat din blogg om du undrar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, enligt utsago ska de lukta ordentligt. Men å andra sidan luktar hönsbajs också. Och jag vill försöka gödsla naturligt och går det gärna gratis.... Men vi får se hur det funkar i praktiken när jag börja lägga det i blöt o vattna med det. Är det värt allt besvär (o stank)? Det vet jag nog först nästa säsong kan jag tänka mig.
      Kul att du hittade hit o hoppas du får en trevlig o givande läsning! :-)

      Radera