måndag 4 maj 2015

En lång dag i bilen med Gröngödsel bland annat


Dagen började med att inte vara så solig och skön så jag bestämde mig för att göra det där som jag inte vill göra en solig och skön dag....

För att göra en lång och körig dag kortare så har jag idag förberett för mer arbete i trädgården!

Stenbolaget i Botkyrka visade sig ha de saknade stenarna som jag behöver för att färdigställa rabatten. Så första anhalt var att köpa 4 av dessa "slät kantsten 500" som de hette.

Sedan blev det en lång tur norrut - till Kattstallet i Vällingby där jag lämnade mina gamla kattmöbler. Den stora som min avelshane Flutten  hade vunnit i pris när han blev BIS på en kattutställning och en mindre som mina katter inte är intresserad av. Kommer de till användning här så är det ju super!

Väl där kollade jag givetvis in lite katter också.... Jag vill ju ha en hane... känner inte att jag vill betala en massa tusenlappar igen för en ny raskatt. Funderar allvarligt på att ta en bonnakatt. Kanske till och med en lite äldre - bara den klarar att leva med de djur som redan finns här!

Nästa stopp blev IKEA i Barkarby. Där hade jag kollat att de hade i lager en lämplig bänk som jag sett ut (för att ställa mellan mina två rosplanteringar på framsidan). Jag tog den näst sista så tydligen är den populär.

Så svängde jag förbi Brunnsvikens Trädgård för att fråga om de möjligtvis hade Gröngödsling!
Varken Blomsterlandet eller Plantagen hade haft det.

Här visste de precis vad jag pratade om och jag blev visad på flera olika fröpåsar med Gröngödsel!
De hade lite olika fröblandningar och jag valde en med en blandning av Honungsfacelia, Blodklöver och Bovete.

Honungsfacelia har en frodig grönmassa och kraftig pålrot som luckrar upp jorden. Växtens blomning tjänar också i bekämpningen av bladlöss vilket känns som en bonus här. Den odlas även som näringsväxt för bin.
Lånat från sv.wikipedia.org
Blodklöver är en kvävefixerande växt.
Lånat från tradgard.org
Bovete har en mycket god marktäckande förmåga.
Lånat från linnaeus.nrm.se
Dessutom rekommenderade den kvinnliga säljaren att jag skulle plantera Tagetes. De hade också god jordförbättrande effekt på jorden. Där skulle man också vända ner tageterna i jorden.
Så jag köpte två olika sorter.

Dessa fröer kan komma till användning på fler platser i trädgården!

#Blogg100 - 61(100)
#gröngödsel
#kattstallet
#ikea
#stenbolaget
#brunnsvikensträdgård
#honungsfacelia
#blodklöver
#bovete
#lordnelson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar