lördag 9 maj 2015

En kvinnas bästa vän...


Är man trädgårdsintresserad och detta dessutom emellanåt innebär byggande av olika saker (t ex i mitt fall en grind och en rosspaljé) så behöver man rejäla doningar.

När jag byggde nämnda rosspaljé med grind så införskaffade jag bland annat en elektrisk skruvdragare. Jösses vilken nytta jag har haft av den!

När jag nu har jobbat så mycket med stenar har jag insett att den där tunga hammaren av plast som vi pratat länge om att införskaffa, den behövdes verkligen nu!

Så många stenar som jag skulle vilja panga till för att justera de där sista millimetrarna...
Lite svårt att göra med en vanlig hammare för då skulle antagligen något spricka och gå sönder.

Så jag blev själaglad när jag hittade denna "platshammare" ute på Stenbolaget! Och inte var den speciellt dyr heller.

Så idag kom den verkligen till användning.


Idag bestämde jag mig för att ta tag i raden med stenar som vi har lagt bredvid terrassen. Under stenarna har jag lagt sand i ett dike. Mot träterrassen har jag satt fast en remsa med tjock plast för att inte sanden ska ligga an rätt mot träet.

MEN....
Denna lösning har hållit för vanliga regn.

Men så kom det första tropiska skyfallet som nu blivit vanliga i Sverige och det f o r s a d e vatten i trädgården. Vattnet rann längs med dessa stenar och spolade bort en massa sand under, så när det slutat regna så hade de flesta stenarna kollapsat... :-(
Det såg ut som om det varit en lokal jordbävning där...

Så för tredje gången behövde jag nu göra en ännu bättre lösning med att ha dessa stenar med något lämpligt material under som kunde tillåta att vatten rann iväg men utan att förstöra bygget, så att säga.

Så nu valde jag följande lösning:

  • det dike jag tidigare grävt (bred som stenarna på bilden och ca 15 cm djup) hade jag tidigare lagt sand i - detta togs nu bort
  • diket fylldes nu med stora stenar (som jag plockat på jobbet, när de byggde en stor stenaltan)
  • ovanpå det lade jag ett lager med småsten - dessa lade även på sidorna när det behövdes
  • (sedan kanske jag lägger ett tunt lager med sand ovanpå småstenen bara för att få finjusteringen av stenarna som sedan ska läggas ovanpå)
  • överst läggs då stenarna tillbaka 


Men hur kom då plasthammaren in i bilden?

Jo, det visade sig att grönsakslandets träkant hade buktat ut...

Så jag fick användning av hammaren när jag var tvungen att banka ner stenarna i diket och tvinga träkanten att svikta tillbaka.
Plus att jag kunde banka stenarna tätare varandra i horisontalled så att säga.

BANK BANK BANK - väldigt effektivt måste jag säga.


Fast lite blodvite blev det idag i alla fall... när jag rispade upp underarmen på en metallpinne som jag stuckit ner i grönsakslandet för att hålla uppe fiberduken mot kanten (syns på bilderna).

Men äsch, vad är lite blodspillan när man fått gjort ett bra dagsverke!?

Blogg100 - 66(100)
#hammare
#blod

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar