söndag 8 mars 2015

Beskära rosor - redan!


När jag började min trädgårdsbana kunde jag inte lika mycket som jag kan idag.
Jag tänkte inte heller på vissa saker - eller insåg vissa konsekvenser av mitt handlande.

Denna rosrabatt anlade jag 2007. Jag ville ha upp lite skydd mot terrassen plus att jag ville ha lite fint. Vackra rosor som klängde tyckte jag skulle bli fint.
Visst ser rabatten trevlig ut när den var nygjord?

Åren gick, rosorna växte sig skyhöga och blommade underbart. Det blev som jag hade tänkt mig.

Juli 2014
Men..... med tiden visade det sig att jag gjort två misstag.
  1. Jag hade byggt upp jorden direkt mot träet på terrassen.
  2. Jag hade byggt väggarna med trä.
Terrassträt började visa tecken på att ruttna, så i höstas grävde jag bort jorden för att inspektera skadorna. Jag flyttade på några små rosplantor och jordslog dom i trädgårdslandet (jag har nog bytt ut de flesta plantorna utom Flamentanzen tror jag!)

Var det så illa att vi behövde byta ut någon eller några plankor i terrassen?
Eller kunde det räcka med att vi satte dit en ny fräsch planka ovanpå så att säga, för att förstärka.


Vi beslöt följande "åtgärdsplan" efter inspektion och funderande:
  1. Sätta dit en planka utanpå.
  2. Skapa en "luftspalt" mellan den nya plankan i terrassen och den nya rosrabatten.
  3. Sätta stenar som vägg i rabatten.
Idag insåg jag att rosorna redan börjat knoppas så jag beslutade hastigt och lustigt att nu fick beskärningen ske innan rosorna lagt för mycket kraft på knoppar på grenar som jag ändå skulle kapa.

Så jag klippte och klippte och klippte. Detta är bara en omgång av alla de fulla korgar jag fick.


Så där - nu är allt nerklippt... ;-)

På bilden nedan syns då alla mina små problem:
  1. Den ruttnande plankan i terrassen.
  2. Den ruttnande träväggen (varför säljs de ens när de ruttnar bort på några säsonger???)
  3. Rosen (Flamentanzen, den största) som måste flyttas längre ut från terrassen.
Plus att jag nu kan komma åt och olja in denna sidan av terrassväggen!


Fortsättning följer senare i vår när jag börjar bygga den nya rabatten!

4(100)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar