torsdag 24 maj 2012

Kyrkogårdar, upptäcksresande och hemlösa


Jag hade några timmar "att döda" idag inne i stan så jag bestämde mig för att upptäcka min egen stad - eller åtminstone delar av den! Jag hade till exempel aldrig varit inne i Adolf Fredriks Kyrka eller ens på kyrkogården, så det blev första stoppet på Sveavägen.

Jag möttes av en törstig duva i en av de små minneslundarna. Den verkade kyla fötterna i vattnet som rann över globen!
Det står inte ens hur många små barn som ligger här - men fina penséer har de fått.

Denna kyrka är väl en av Sveriges mest kända antar jag - efter Seglora Kyrka på Skansen då. För här ligger många kändisar begravda - och många inte så kända... 

Hjalmar Brantings grav
Olof Palmes grav.
Sven Hedins grav.


"Asiens okända vidder var hans värld / Sverige förblev hans hem."

Solning!
Sen utnyttjar vi människor helt klart kyrkogården till att tillfredsställa helt olika behov!
Hemlös?
Så promenerade jag vidare, via Centralstation och statyn som fått hörselskydd...


... till Klara Kyrkogård.


Hmmm, där ringlade kön lång. En dam delade ut lappar. Det visade sig att här delar kyrkan ut gratis mat och dricka varje vardag klockan 13 till behövande! Behövande var tydligen mest utlänningar, som kanske var både illegala och uteliggare. Men en och annan svensk dök också upp - även de som man misstänkte arbetade i närheten som på detta sätt fick ett gratis mål mat! Lite snålt kanske mot de som bättre behöver måltiden! Maten kom från närliggande fik och restauranger.

Alla hemlösas fest - samma dag som...
På kyrkan var ristat på båda sidor av av dörr: "Alla hemlösas FEST!" och "Domens dag". Samma datum! Ett dåligt skämt eller?

Domens dag...
Så avslutades promenaden i en turistbutik där de sålde älgen RUNE!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar