fredag 27 januari 2012

Laga mat på gårdagens rester kanske?


Min kursare Carin hade vänligheten att skänka mig en kopia av hennes nyutgivna bok!
I vårt hem så slängs det aldrig några rester men jag hoppas kunna ha nytta av en del av recepten i alla fall!
Det finns ju som sagt fler alternativ till att slänga gammal/otjänlig mat, men alternativen är inte tillgängliga för alla. Jag tänker då på alla vi som har levande slaskhinkar. Oftast i form av en hund - men visst, det finns katter som också äter "allt". Säkert finns det fler djur som med glädje (och utan att ta skada!) äter mat som vi själva inte vill äta.

Mitt andra alternativ - när maten är för gammal för att jag ens ska vilja ge den till min hund som plåtmage till trots, inte klarar riktigt vad som helst - är komposten. (Och en lös mage tillsammans med en hund som är dålig på att säga ifrån - ja, "say no more" som det heter. Ni får själva räkna ut resten!)

Jo, komposten - den är perfekt för att ta emot allt från köket, speciellt om man som vi har en kompost som är godkänd för animaliskt avfall. Finns två krux dock. Blir det för mycket illaluktande avfall (t ex räkskal) så kan det ibland lukta.... Det andra kruxet är att komposten är avställd och insnöad på vintern när det är kallt.
Då får man ta till det tredje alternativet: biogas. Kommunen har nu i år gjort det lönsamt för oss husägare att minska våra kostnader (och gynna miljön) genom att sortera vårt avfall. Så allt som inte går till hunden eller komposten går nu till biogaskärlet. Det vill säga, vårt matavfall blir gödning samt bussdrivmedel! Inte så dumt.

Men, tillbaka till Carins bok. Jag gillar folk som följer sitt hjärta och sina drömmar! Och att ge ut en bok är beundransvärt! Jag vill också!!

Carin har klart annorlunda recept som jag aldrig sett i någon annan kokbok.
Vad sägs om rätten PHE? Va, ingen som vet vad det betyder? "Pasta Helt Enkelt" så klart - det var väl självklart!

Och Harsyrasås! Hur många har lagat det? Eller ens ätit det?

För att inte tala om vad som borde vara alla trädgårdsälskares favoriträtt - Paj med kirskål! Nu behöver man inte rensa kirskål längre i sin trädgård - nu kan man skörda den!

Själv ska jag testa ett recept ur delen som heter "18 tips om att göra rent, putsa och annat", nämligen att få bort mossa ur gräsmattan med hjälp av ättika och vatten!

Boken går att beställa på www.books-on-demand.com.

Lycka till med försäljningen Carin!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar