fredag 21 oktober 2011

Animal Behaviour Management


Beteendehantering - en syntes av etologi och djurträning.
en föreläsningsserie med Karolina Westlund.

En kurs om tränings- och miljöberikningstekniker för djur "i vår omsorg". Det handlar alltså om allt ifrån försöksdjur, djur på zoo, djur inom produktionen (grisar, kossor, höns), våra husdjur, med mera.

Så ni kan förstå att jag var spänd inför del I av denna serie! 3½ timmar en vardagskväll passerade förbi med blixtens hastighet och vi hade nog alla kunnat sitta kvar ett bra tag till!

Tänk emotioner - EMOTIONS RUNS BEHAVIOUR!
varav POSITIVA
- seeking
- lust
- play
- care
varav NEGATIVA
- panic
- rage
- fear

Det intressanta är att en del emotioner "blockerar" (inhiberar) andra emotioner. T ex inhiberar Seeking både Panic, Rage och Fear!

Karolina (www.illis.se) är disputerad etolog och kan verkligen sitt ämne. Denna föreläsningsserie är för första gången anpassad till hundägare och har organiserats av Eva Bodfäldt (www.evabodfaldt.com).

Så fast jag själv är etolog (faktiskt med forskarkompetens på hundar!) så har det hänt mycket inom etologin på alla dessa år sedan jag tog min examen. Dessutom var nog alla kursare väldigt högt kunniga (på olika sätt) inom hundar!

Jag ser fram emot del II som går av stapeln om en månad! Fler som vill anmäla sig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar