torsdag 29 september 2011

Canons fotoskola - Fortsättningskurs med Emelie Ohlsson



Ovanstående blogginlägg publicerades på Emelie Ohlssons blogg (http://emelieohlsson.blogg.se) då detta var första gången hon körde denna kurs med det nya materialet, så hela kursen blev dokumenterad - det vill säga fotad och filmad!

-------------------------------------------------------

Jag köpte min första Canon systemkamera för väldigt många år sedan och köpte för mindre än ett år sedan min 4:e men första digitala! Jag har länge drömt om att gå och lära mig MER - för jag har alltid tyckt det varit så kul att fota! Helst naturen. Men, man har ju en tendens att skjuta på saker och ting plus att fotokurser oftast är väldigt dyra!

Så, när jag nu läste att Canon skulle börja med att hålla kurser - tja, då bestämde jag mig snabbt! Jag gick på deras Grundkurs. Tycker att jag kan en hel del MEN man kan alltid lära sig mer och jag visste ju inte om jag skulle missa något om jag hoppade över grundkursen!
Och jag ångrar INTE att jag gick den! Av två skäl - minst. Dels visade sig (den unga!) Emelie vara en helt fantastisk outstanding underbar lärare! Hon kunde allt (kändes det som) och hon var så fantastisk som människa! Inga frågor var för dumma, hon satte sig inte själv på några höga hästar utan var en jordnära och prestigelös människa. Och en fantastisk pedagog! Jag tror hela klassen var lyrisk! DÄR har Canon gjort ett klipp som har anlitat henne!

Det andra var att fast jag "kunde" det där med bländare, slutartid, ISO, med mera så känner jag efter kursen att nu KAN jag det! Att jag verkligen förstår HUR jag ska tänka när jag gör inställningarna!
Så efter den kursen fuskar jag väldigt sällan med full automatik utan nu blir det med den kreativa zoonen Av (bländarförval)!

Jag känder mig tryggare med kameran efter den kursen - helt klart!

Och så var ju kursen överkomlig i pris också - icke att förakta! 

Så, när Fortsättningskursen annonserades så hoppade jag givetvis på den också!
Den fokuserade bland annat på ljusets betydelse och bildkomposition. Ännu en störtnöjd grupp som bara ville ha mer, mer, mer! Och oj, oj - här är det bara ut och träna!

Så det är Fortsättningskursen Emelie skrev om på sin blogg - och där jag fastnade på bild!

Så, har ni en Canon - gå Emelies kurser!
Har ni inte en Canon - stackare, säger jag bara... ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar